Médiaműveltség
[2024-10-29]
A Médiaműveltség (Media Literacy) felhívás célja, hogy a médiaműveltség támogatása által segítse a polgárok média használatát és kritikus megértését, és támogassa a médiaműveltséghez és gyakorlathoz kapcsolódó tudásmegosztást.
Figyelem! Ezen az oldalon egy rövid, magyar nyelvű kivonatot olvashat Médiaműveltség pályázati területről. A hivatalos, angol nyelvű pályázati felhívás és a pályázáshoz szükséges dokumentumok a Funding & Tender Opportunities Portal felületén találhatók.
Aktuális pályázati felhívás
Célok és prioritások
Támogatható pályázók
Támogatható tevékenységek
Elvárt hatás
Határidő és fontos dátumok
Költségvetés
Értékelési kritériumok
Tudnivalók a pályázás menetéről
További információ és dokumentumok
Aktuális pályázati felhívás
Az aktuális pályázati felhívás
ITT érhető el.
INFORMÁCIÓS NAP:
2025. december 3. szerda, 10:00-12:00
Az eseményhez a
következő linken lehet keresztül lehet csatlakozni.
Figyelem!
Médiaműveltség 2026-os pályázati körében a
következő változásokkal kell számolni:
A pályázatra allokált teljes költségvetést megemelték: a 2025-ös 2 570 000 euróról 3 000 000 euróra.
A pályázat B részénél a korábbi 70 oldalt 50 oldalra csökkentették
Az értékelési kritériumoknál is változások történtek:
-A Relevancia kritériumot 30-ról 40 pontra emelték
-A Projektmenedzsment kritériumot pedig 20 pontról 10 pontra csökkentették
Ugrás az oldal tetejére
Célok és prioritások
Célok:
Azok a projektek kaphatnak támogatást, amelyek támogatják a médiaműveltséget, annak érdekében, hogy lehetővé tegyék a polgárok számára, hogy kritikai attitűdöt alakíthassanak ki a médiával kapcsolatban és így használják a médiát, valamint a médiaműveltségre vonatkozó politikákkal és gyakorlatokkal kapcsolatos ismeretek megosztását és cseréjét támogatják.
Témák és prioritások:
Támogatás olyan együttműködési projektek számára nyújtható, amelyek egyértelműen meghatározott célokkal rendelkeznek a médiatudatosság előmozdítása érdekében, és a következő prioritásokkal foglalkoznak:
1. Olyan megoldások biztosítása, amelyek lehetővé teszik a polgárok számára, hogy kritikus hozzáállást alakítsanak ki a médiával szemben, és felismerjék és megfelelően reagáljanak a dezinformációra, az információmanipulációs technikákra és az online média környezet egyéb kihívásaira.
2. Projektek, amelyek innovatív médiatudatossági-projektek legjobb gyakorlataira építenek és azokat kiterjesztik, figyelembe véve a változó média ökoszisztémát, átlépve a kulturális, nemzeti vagy nyelvi határokat erősítve az együttműködést Európa különböző régiói között. Az innovatív megközelítések magukban foglalhatnak újszerű vagy eredeti ötleteket, módszereket, eszközöket vagy megvalósítási módokat, akár online, akár offline módon.
3. Projektek, amelyek a médiatudatosság a polgárok befogadásában, a polgári szerepvállalásban és a társadalmi ellenálló képességben betöltött szerepét vizsgálják, beleértve a polgárok szabad választásába és a demokratikus folyamatokban való részvételébe való beavatkozásra irányuló kísérletekkel szembeni ellenálló képességet is.
Ugrás az oldal tetejére
Támogatható pályázók
Az alábbi pályázók jogosultak a támogatásra:
jogi személyek (szervezetek),
bejegyzett székhellyel rendelkeznek egy, a Kreatív Európa programban résztvevő országban:
1. uniós tagállamok, tengerentúli országok és területek;
2. NEM uniós tagállamok:
- az EGT-megállapodásban részt vevő EFTA-országok az EGT-megállapodás rendelkezéseivel összhangban;
- a Kreatív Európa programhoz csatlakozott országok (A lista folyamatosan frissül.);
- valamint azon országok, amelyekkel a csatlakozási tárgyalások folyamatban vannak, és a csatlakozás megtörténik a támogatási szerződés aláírása előtt.
A felhívásra kizárólag legalább három tagból álló konzorciumok pályázhatnak, amik megfelelnek a következő feltételeknek:
− min. 3 egymástól független, min. 3 különböző, a Kreatív Európa programban résztvevő országban bejegyzett székhelyű szervezet együttműködése,
− a konzorciumok a következő szervezetekből állhatnak: for- és nonprofit szervezetek (magán- vagy állami), állami hatóságok (nemzeti, regionális, helyi), nemzetközi szervezetek, egyetemek és oktatási intézmények, médiaszervezetek, kutatási és technológiai intézmények, valamint technológiai szolgáltatók.
Ugrás az oldal tetejére
Támogatható tevékenységek
1. többnyelvű és/vagy multikulturális anyagok létrehozása és/vagy terjesztése, ideértve az interaktív tartalmakat is a polgárok digitális készségeinek fejlesztésére, a médiakörnyezet megértésének és a dezinformációval szembeni ellenálló képességük javítása érdekében;
2. Médiaismereti eszközök és egyéb anyagok fejlesztése polgárok, oktatók, tartalomkészítők és a média számára, minden vagy meghatározott korosztályokat és társadalmi csoportokat megcélozva
3. a jövő médiavilágához illeszkedő innovatív médiaműveltségi megoldások fejlesztése (a projekt prototípusokat is tartalmazhat, de nem összpontosíthat kizárólag az IT-fejlesztésre);
4. képzési tevékenységek állampolgárok, tartalomgyártók és oktatók számára, beleértve a jó gyakorlatok nyelvi, állami és kulturális határokon átnyúló megosztását.
5. nyilvános események és/vagy workshopok szervezése a figyelem felkeltése és a jó gyakorlatok megosztása érdekében;
6. közösség által irányított tevékenységek a médiaismereti eszközök és egyéb anyagok testreszabása és hozzáférhetővé tétele érdekében.
Ugrás az oldal tetejére
Elvárt hatás
A pályázatoknak a következő elvárt hatásokat kell előmozdítaniuk:
határon átnyúló együttműködések létrehozása vagy bővítése olyan projektek révén, amelyek nemzeti, kulturális és nyelvi határokon átívelő legjobb gyakorlatokat alkalmaznak
médiaismereti eszközök és kezdeményezések kidolgozása és alkalmazása, figyelembe véve a meghatározott célcsoportok igényeit, beleértve, de nem kizárólagosan a korlátozott médiaismereti készségekkel vagy hozzáféréssel rendelkező csoportokat;
támogatás a médiaműveltséggel foglalkozó szakemberek számára, hogy gyakorlataikat a gyorsan fejlődő médiaformátumokhoz és a változó médiafogyasztási mintákhoz igazíthassák.
Ugrás az oldal tetejére
Határidő és fontos dátumok
A pályázatok benyújtási határideje: 2026. március 11. 17:00 CET.
A pályázatok értékelése: 2026. március-június
A pályázók értesítése az eredményekről: 2026. szeptember
A támogatási szerződések aláírása: 2026. december
Ugrás az oldal tetejére
Költségvetés
A Médiaműveltség terület 2025-ös teljes költségvetése 3 000 000 euró. Minden projekt legfeljebb 24 hónapig tarthat. Az egy projektre igényelhető támogatás maximális összege 500 ezer euró. A projekt legfeljebb 70% társfinanszírozásban részesülhet és legfeljebb 24 hónap időtartam alatt meg kell valósítani.
Ugrás az oldal tetejére
Értékelési kritériumok
Relevancia (max. 40 pont)
A tevékenységek minősége (max. 30 pont)
Projektmenedzsment (max. 10 pont)
Az eredmények terjesztése (max. 20 pont)
Összesen maximum 100 pont érhető el. Csak azok a projektek támogathatók, amelyek legalább 70 pontot elértek, valamint kritériumonként is elérték az adott kritériumért szerezhető maximális pontszám legalább felét.
Ugrás az oldal tetejére
Tudnivalók a pályázás menetéről
A pályázatok benyújtása elektronikus úton, a Funding & Tender Opportunities Portal felületén történik.
A pályázás menetéről ITT talál bővebb információt.
Ugrás az oldal tetejére
További információ és dokumentumok
A hivatalos pályázati felhívás és a pályázáshoz szükséges dokumentumok megtalálhatóak a Funding & Tender Opportunities Portal felületén.
FIGYELEM! A pályázáshoz szükséges dokumentumok kitöltése csak Microsoft Office programcsomaggal lehetséges, Mac programokkal nem kompatibilis!
Ugrás az oldal tetejére