Médiaműveltség [2024-10-29]

© Kreatív Európa Iroda

A Médiaműveltség (Media Literacy) felhívás célja, hogy a médiaműveltség támogatása által segítse a polgárok média használatát és kritikus megértését, és támogassa a médiaműveltséghez és gyakorlathoz kapcsolódó tudásmegosztást.


Figyelem! Ezen az oldalon egy rövid, magyar nyelvű kivonatot olvashat Médiaműveltség pályázati területről. A hivatalos, angol nyelvű pályázati felhívás és a pályázáshoz szükséges dokumentumok a Funding & Tender Opportunities Portal felületén találhatók.

Aktuális pályázati felhívás
Célok és prioritások
Támogatható pályázók
Támogatható tevékenységek
Elvárt hatás
Határidő és fontos dátumok
Költségvetés
Értékelési kritériumok
Tudnivalók a pályázás menetéről
További információ és dokumentumok

Aktuális pályázati felhívás

Az aktuális pályázati felhívás ITT érhető el.

INFORMÁCIÓS NAP: 2025. december 3. szerda, 10:00-12:00

Az eseményhez a következő linken lehet keresztül lehet csatlakozni.

Figyelem! Médiaműveltség 2026-os pályázati körében a következő változásokkal kell számolni:
  • A pályázatra allokált teljes költségvetést megemelték: a 2025-ös 2 570 000 euróról 3 000 000 euróra.
  • A pályázat B részénél a korábbi 70 oldalt 50 oldalra csökkentették
  • Az értékelési kritériumoknál is változások történtek:
    -A Relevancia kritériumot 30-ról 40 pontra emelték
    -A Projektmenedzsment kritériumot pedig 20 pontról 10 pontra csökkentették


    Ugrás az oldal tetejére

    Célok és prioritások

    Célok:
    Azok a projektek kaphatnak támogatást, amelyek támogatják a médiaműveltséget, annak érdekében, hogy lehetővé tegyék a polgárok számára, hogy kritikai attitűdöt alakíthassanak ki a médiával kapcsolatban és így használják a médiát, valamint a médiaműveltségre vonatkozó politikákkal és gyakorlatokkal kapcsolatos ismeretek megosztását és cseréjét támogatják.

    Témák és prioritások:
    Támogatás olyan együttműködési projektek számára nyújtható, amelyek egyértelműen meghatározott célokkal rendelkeznek a médiatudatosság előmozdítása érdekében, és a következő prioritásokkal foglalkoznak:
  • 1. Olyan megoldások biztosítása, amelyek lehetővé teszik a polgárok számára, hogy kritikus hozzáállást alakítsanak ki a médiával szemben, és felismerjék és megfelelően reagáljanak a dezinformációra, az információmanipulációs technikákra és az online média környezet egyéb kihívásaira.
  • 2. Projektek, amelyek innovatív médiatudatossági-projektek legjobb gyakorlataira építenek és azokat kiterjesztik, figyelembe véve a változó média ökoszisztémát, átlépve a kulturális, nemzeti vagy nyelvi határokat erősítve az együttműködést Európa különböző régiói között. Az innovatív megközelítések magukban foglalhatnak újszerű vagy eredeti ötleteket, módszereket, eszközöket vagy megvalósítási módokat, akár online, akár offline módon.
  • 3. Projektek, amelyek a médiatudatosság a polgárok befogadásában, a polgári szerepvállalásban és a társadalmi ellenálló képességben betöltött szerepét vizsgálják, beleértve a polgárok szabad választásába és a demokratikus folyamatokban való részvételébe való beavatkozásra irányuló kísérletekkel szembeni ellenálló képességet is.

    Ugrás az oldal tetejére

    Támogatható pályázók

    Az alábbi pályázók jogosultak a támogatásra:
  • jogi személyek (szervezetek),
  • bejegyzett székhellyel rendelkeznek egy, a Kreatív Európa programban résztvevő országban:
    1. uniós tagállamok, tengerentúli országok és területek;
    2. NEM uniós tagállamok:
    - az EGT-megállapodásban részt vevő EFTA-országok az EGT-megállapodás rendelkezéseivel összhangban;
    - a Kreatív Európa programhoz csatlakozott országok (A lista folyamatosan frissül.);
    - valamint azon országok, amelyekkel a csatlakozási tárgyalások folyamatban vannak, és a csatlakozás megtörténik a támogatási szerződés aláírása előtt.
  • A felhívásra kizárólag legalább három tagból álló konzorciumok pályázhatnak, amik megfelelnek a következő feltételeknek:
    − min. 3 egymástól független, min. 3 különböző, a Kreatív Európa programban résztvevő országban bejegyzett székhelyű szervezet együttműködése,
    − a konzorciumok a következő szervezetekből állhatnak: for- és nonprofit szervezetek (magán- vagy állami), állami hatóságok (nemzeti, regionális, helyi), nemzetközi szervezetek, egyetemek és oktatási intézmények, médiaszervezetek, kutatási és technológiai intézmények, valamint technológiai szolgáltatók.

    Ugrás az oldal tetejére

    Támogatható tevékenységek

  • 1. többnyelvű és/vagy multikulturális anyagok létrehozása és/vagy terjesztése, ideértve az interaktív tartalmakat is a polgárok digitális készségeinek fejlesztésére, a médiakörnyezet megértésének és a dezinformációval szembeni ellenálló képességük javítása érdekében;
  • 2. Médiaismereti eszközök és egyéb anyagok fejlesztése polgárok, oktatók, tartalomkészítők és a média számára, minden vagy meghatározott korosztályokat és társadalmi csoportokat megcélozva
  • 3. a jövő médiavilágához illeszkedő innovatív médiaműveltségi megoldások fejlesztése (a projekt prototípusokat is tartalmazhat, de nem összpontosíthat kizárólag az IT-fejlesztésre);
  • 4. képzési tevékenységek állampolgárok, tartalomgyártók és oktatók számára, beleértve a jó gyakorlatok nyelvi, állami és kulturális határokon átnyúló megosztását.
  • 5. nyilvános események és/vagy workshopok szervezése a figyelem felkeltése és a jó gyakorlatok megosztása érdekében;
  • 6. közösség által irányított tevékenységek a médiaismereti eszközök és egyéb anyagok testreszabása és hozzáférhetővé tétele érdekében.

    Ugrás az oldal tetejére

    Elvárt hatás

    A pályázatoknak a következő elvárt hatásokat kell előmozdítaniuk:
  • határon átnyúló együttműködések létrehozása vagy bővítése olyan projektek révén, amelyek nemzeti, kulturális és nyelvi határokon átívelő legjobb gyakorlatokat alkalmaznak
  • médiaismereti eszközök és kezdeményezések kidolgozása és alkalmazása, figyelembe véve a meghatározott célcsoportok igényeit, beleértve, de nem kizárólagosan a korlátozott médiaismereti készségekkel vagy hozzáféréssel rendelkező csoportokat;
  • támogatás a médiaműveltséggel foglalkozó szakemberek számára, hogy gyakorlataikat a gyorsan fejlődő médiaformátumokhoz és a változó médiafogyasztási mintákhoz igazíthassák.

    Ugrás az oldal tetejére

    Határidő és fontos dátumok

    A pályázatok benyújtási határideje: 2026. március 11. 17:00 CET.
    A pályázatok értékelése: 2026. március-június
    A pályázók értesítése az eredményekről: 2026. szeptember
    A támogatási szerződések aláírása: 2026. december

    Ugrás az oldal tetejére

    Költségvetés

    A Médiaműveltség terület 2025-ös teljes költségvetése 3 000 000 euró. Minden projekt legfeljebb 24 hónapig tarthat. Az egy projektre igényelhető támogatás maximális összege 500 ezer euró. A projekt legfeljebb 70% társfinanszírozásban részesülhet és legfeljebb 24 hónap időtartam alatt meg kell valósítani.

    Ugrás az oldal tetejére

    Értékelési kritériumok

  • Relevancia (max. 40 pont)
  • A tevékenységek minősége (max. 30 pont)
  • Projektmenedzsment (max. 10 pont)
  • Az eredmények terjesztése (max. 20 pont)

    Összesen maximum 100 pont érhető el. Csak azok a projektek támogathatók, amelyek legalább 70 pontot elértek, valamint kritériumonként is elérték az adott kritériumért szerezhető maximális pontszám legalább felét.

    Ugrás az oldal tetejére

    Tudnivalók a pályázás menetéről

    A pályázatok benyújtása elektronikus úton, a Funding & Tender Opportunities Portal felületén történik.
    A pályázás menetéről ITT talál bővebb információt.

    Ugrás az oldal tetejére

    További információ és dokumentumok

    A hivatalos pályázati felhívás és a pályázáshoz szükséges dokumentumok megtalálhatóak a Funding & Tender Opportunities Portal felületén.

    FIGYELEM! A pályázáshoz szükséges dokumentumok kitöltése csak Microsoft Office programcsomaggal lehetséges, Mac programokkal nem kompatibilis!



    Ugrás az oldal tetejére
  • Támogatóink: