Figyelem! Ezen az oldalon egy rövid, magyar nyelvű kivonatot olvashat Újságírási partnerségek pályázati területről. A hivatalos, angol nyelvű pályázati felhívás és a pályázáshoz szükséges dokumentumok a Funding & Tender Opportunities Portal felületén találhatók.
Aktuális pályázati felhívás
Kategóriák
- Együttműködések
- Pluralizmus
Célok és prioritások
Támogatható pályázók
Támogatható tevékenységek
Elvárt hatás
Határidő és fontos dátumok
Költségvetés
Értékelési kritériumok
Tudnivalók a pályázás menetéről
További információ és dokumentumok
Aktuális pályázati felhívás
Az aktuális pályázati felhívás
ITT érhető el.
Ugrás az oldal tetejére
Kategóriák
A támogatás a következő két altémára tagolható:
Együttműködések
3 különböző szervezetből álló konzorciumok számára
legfeljebb 2 millió euró támogatás projektenként
legfeljebb 80% társfinanszírozás
legfeljebb 24 hónap időtartam
Pluralizmus
szervezetek számára egyénileg vagy konzorciumban
legfeljebb 3 millió euró támogatás projektenként
legfeljebb 90% társfinanszírozás
legfeljebb 24 hónap időtartam
Célok és prioritások
Azok a projektek kaphatnak támogatást, amelyek:
a médiaszektor előtt álló strukturális és technológiai változásokra a független és pluralista médiakörnyezet támogatása révén kívánnak válaszokat adni, beleértve a médiapluralizmust és -szabadságot fenyegető kockázatok és kihívások felmérésének független nyomon követésének támogatását, valamint figyelemfelkeltő tevékenységek támogatását;
a magas színvonalú médiatermelési normák támogatása az együttműködés, a digitális készségek, a határokon átnyúló együttműködésen alapuló újságírás és a minőségi tartalom előmozdításával, ezáltal hozzájárulva az újságírás szakmai etikájához.
Collaborations
Az erre a területre való pályázás során a pályázóknak az alábbi céloknak kell megfelelniük:
A projekteknek az együttműködésen alapuló átalakulás üzleti, technológiai és/vagy termelési szempontból történő fejlesztésére kell összpontosítaniuk.
A projektek célja lehet többek között jobb bevételi és monetizációs modellek, a közönségfejlesztés, a közösségépítés és a marketing új megközelítései, közös szakmai/technikai szabványok kidolgozása, új típusú szerkesztőségek, szindikátusi hálózatok vagy más modellek kifejlesztése a tartalom/adatok cseréjére a hírmédiumok között az EU-ban, vagy segítségnyújtás a kisebb médiaszervezeteknek.
Céljuk lehet a hatékonyság és a tudósítások minőségének növelése innovatív újságírói együttműködések révén. A projektek kipróbálhatnak innovatív gyártási módszereket és formátumokat, vagy más együttműködési módokon hozzájárulhatnak a magas színvonalú médiatermelési szabványokhoz.
A projektek célja lehet az újságírók közötti jó gyakorlatok cseréjének fokozása és a munkafolyamatok optimalizálása a több időt és erőforrást igénylő újságírói műfajok esetében.
A pályázatok a fentiekben vázolt prioritások közül egy vagy több prioritásra is irányulhatnak, amennyiben relevánsak, és a kiválasztott (al)ágazat igényeinek elemzésén alapulnak.
A pályázatnak tartalmaznia kell ezt az igényelemzést, és ki kell fejtenie, hogy a javasolt tevékenységek hogyan járulnak hozzá az azonosított kihívások kezeléséhez.
Pluralism
Az erre a területre való pályázás során a pályázóknak az alábbi céloknak kell megfelelniük:
A pályázatnak finanszírozási rendszereket kell bevezetnie a hírközlő szervek és a független újságírás számára. Kísérő tevékenységek is javasolhatók. A pályázó szervezeteknek képesnek kell lenniük arra, hogy olyan finanszírozási rendszereket (harmadik félnek nyújtott támogatás) hozzanak létre, amelyek a hírmédiumokat, szervezeteket és szükség esetén a szakembereket célozzák meg, és amelyek az Európai Unió-szerte erősítik a pluralista médiakörnyezetet. A nonprofit és civil társadalmi szervezetek számára különösen ajánlott a pályázás erre a felhívásra.
A felhívásban javasolt tevékenységeket a demokrácia és az állampolgári részvétel szempontjából különösen fontos hírmédia-ágazatokra kell összpontosítani, azaz például a demokrácia erősítésében, a nyilvános vita alakításában, valamint a közönség és közösség számára előnyökkel járó szerepükre kell koncentrálni, ahelyett, hogy csak a nyereségre összpontosítanának. A felhívás szempontjából különösen fontos hírmédia-ágazatok a következőek:
- Helyi és regionális média
-Független és oknyomozó újságírás
-Közérdekű híreket/közszolgálati újságírást szolgáltató szervezetek (például közösségi, jogi és polgári újságírás és média, a média átláthatóságát növelő hírek).
Ugrás az oldal tetejére
Támogatható pályázók
Az alábbi pályázók jogosultak a támogatásra:
jogi személyek (szervezetek),
bejegyzett székhellyel rendelkeznek egy, a Kreatív Európa programban résztvevő országban:
1. uniós tagállamok, tengerentúli országok és területek;
2. NEM uniós tagállamok:
- az EGT-megállapodásban részt vevő EFTA-országok az EGT-megállapodás rendelkezéseivel összhangban;
- a Kreatív Európa programhoz csatlakozott országok (A lista folyamatosan frissül.);
- valamint azon országok, amelyekkel a csatlakozási tárgyalások folyamatban vannak, és a csatlakozás megtörténik a támogatási szerződés aláírása előtt.
Együttműködések: pályázatokat legalább három szervezetből álló konzorcium nyújthat be, amelynek a következő szervezetek lehetnek tagjai:
non-profit, állami és magán médiák (beleértve az írott/online sajtót, rádiót/podcastokat, TV-t stb.), valamint más, a médiára összpontosító szervezetek a médiaszövetségek, civil szervezetek, médiaszakemberekre összpontosító újságírói alapok és képzési szervezetek).
Pluralizmus: pályázatot szervezet önállóan vagy legalább két szervezetből álló konzorcium nyújthat be. A konzorcium tagjai a hírmédia szektorában aktív szervezetek lehetnek( médiaszövetségek, civil szervezetek, non-profit szervezetek, civil társadalmi szervezetek, állami hatóságok, nemzetközi szervezetek, egyetemek, kutatóközpontok, médiaszakemberekre összpontosító újságírói alapok és a képzési szervezetek, profitorientált szervezetek, alapítványok).
Ugrás az oldal tetejére
Támogatható tevékenységek
Collaborations
Az erre a területre való pályázás során a pályázóknak az alábbi tevékenységekre kell összpontosítaniuk:
A tevékenységek közé tartozhatnak rendezvények, online képzések és workshopok a médiaszakemberek számára, csereprogramok, mentorprogramok, jó gyakorlatok feltérképezése, technikai szabványok ágazati szintű kidolgozása, iránymutatások és szerkesztési szabványok kidolgozása, gyakorlati útmutatók készítése, az ötletek és legjobb gyakorlatok cseréjét szolgáló platformok és technikai megoldások fejlesztése és tesztelése, promóciós tevékenységek vagy más, az ágazat életképességének fenntartását célzó tevékenységek.
A kölcsönös tanulás elősegítése érdekében ösztönzik a jó gyakorlatok megosztását a nyelvek, termelési volumenek, méretek, digitalizáltsági szintek tekintetében eltérő jellemzőkkel rendelkező médiapiacok/országok/régiók szereplői között.
A pályázókat arra ösztönzik, hogy vegyék fontolóra a digitális környezethez való alkalmazkodáshoz szükséges eszközökkel nem rendelkező médiaágazatokat támogató tevékenységeket.
A harmadik feleknek nyújtott pénzügyi támogatás olyan projektek esetében fogadható el, amelyek újságírók és más médiaszakemberek számára csereprogramokat, képzéseken vagy rendezvényeken való részvételhez nyújtanak támogatást, újságírók és médiaorgánumok közös újságírási projektjeihez nyújtanak támogatását, jogi tanácsadáshoz nyújtanak támogatást, a közös újságíráshoz szükséges technikai eszközök beszerzéséhez, fejlesztéséhez vagy karbantartásához nyújtanak támogatást, az e területeket érintő rendezvények támogatását és/vagy együttműködési vagy innovációs díjakat tartalmaznak. Ilyen esetekben a pályázóknak meg kell határozniuk, hogy milyen feltételek mellett történik a harmadik feleknek nyújtott pénzügyi támogatás, és biztosítaniuk kell a tisztességes és átlátható eljárást. A tevékenységek kiválasztásakor minden esetben azt kell figyelembe venni, hogy azok képesek-e rendszerszintű változást előidézni a kiválasztott alágazatban.
Pluralism
Az erre a területre való pályázás során a pályázóknak az alábbi tevékenységekre kell összpontosítaniuk:
A pályázóknak be kell mutatniuk, ki kell dolgozniuk és végre kell hajtaniuk a független médiának és az elsősorban e szektorok egyikében tevékenykedő szervezeteknek nyújtott lépcsőzetes támogatási finanszírozási rendszert (azaz a harmadik felek számára történő visszaosztás/támogatás). A pályázók a lehető legtöbb területet és hírközlő szervezetet le kell fedniük és olyan tevékenységekre kell összpontosítsanak, amelyek hozzájárulnak a célcsoport munkájának fenntartásához, javításához vagy átalakításához. A tevékenységek többek között a következőkből állhatnak:
- innovációk a szerkesztőségi munkában (pl. formátumok, tartalom), a lefedettségben és a bevételi modellekben.
- a hírek terjesztésének javítása
- a közönség- és közösségépítési stratégiák fejlesztése
- a fenti témákhoz kapcsolódó technikai eszközök fejlesztése
- a fenti témákkal kapcsolatos képzés
A harmadik feleknek nyújtott finanszírozási rendszer bevezetése kötelező. A finanszírozási rendszer kiegészíthető kísérő tevékenységekkel, amennyiben ez releváns, és a kiválasztott alágazat(ok) igényeinek elemzése alapján történik. Ilyen kísérő tevékenységek lehetnek például a deontológiai és irányítási normák kidolgozása, a költségvetési felkészültség, a támogatásukat keretbe foglaló kritériumok és mutatók kidolgozása, tudástárak, jogi tanácsadás vagy képzések. A javaslatnak ki kell fejtenie, hogy a javasolt tevékenységek hogyan járulnak hozzá az azonosított kihívások kezeléséhez.
A pályázatoknak az Európai Unióra kell összpontosítaniuk, és különösen azokra a területekre, ahol a fent leírt konkrét hírekkel való ellátottság alacsony. A kisebb szerkesztőségek igényeivel is lehet foglalkozni.
Mindkét altéma esetében:
A projekteknek konkrét eredménytermékeket kell tartalmazniuk, és világos, objektíven ellenőrizhető és számszerűsíthető teljesítménymutatókat kell meghatározniuk a projekt félidejére és végére. A tervezett hatásnak a rendelkezésre álló terjesztési csatornák összegénél pontosabbnak kell lennie, és azt részletes elérési tervvel, valamint a célcsoportok érdeklődésének bizonyításával kell alátámasztani.
Minden projektnek tiszteletben kell tartania a széles körben elfogadott szakmai médiaszabványokat. A választott szabványokat és az azok biztosítására szolgáló megfelelő mechanizmusokat a pályázatban fel kell tüntetni, és a szabványokról és a függetlenségről szóló aláírt nyilatkozattal (a pályázati űrlap melléklete) meg kell erősíteni. A szerkesztői munkát magában foglaló partnerségek esetében a teljes szerkesztői függetlenségnek biztosítottnak kell lennie.
Minden partnerségnek figyelembe kell vennie az általa javasolt tevékenységek ökológiai lábnyomát, és adott esetben ismertetnie kell a fenntarthatóbb és környezettudatosabb médiaágazatot biztosító stratégiákat.
Ugrás az oldal tetejére
Elvárt hatás
Általánosan elvárt hatások:
Fokozott innováció és kreativitás az üzleti modellekben, az újságírói gyártási folyamatokban és a terjesztési folyamatokban;
A professzionálisan előállított újságírói tartalom életképességének növelése.
Fokozott érdeklődés a professzionálisan előállított újságírói tartalmak iránt, a különböző társadalmi csoportok, nyelvi csoportok és korosztályok körében
Collaborations
Az erre a területre való pályázás során a pályázóknak az alábbi elvárt hatásoknak kell megfelelniük:
Fokozott média együttműködés.
Ágazati szintű hálózatok a jó gyakorlatok cseréjére a hírmédia szervezetek és a szakemberek között;
A technikai formátumok (írott/online sajtó, rádió/podcastok, TV stb.) és/vagy újságírói műfajok (adatújságírás, általános témák, szakújságírás stb.) köré szerveződő tudásközpontok az egyes alágazatok számára;
Szakmai ismeretek elsajátítása és fejlesztése újságírók, valamint média-üzleti szakemberek által.
Pluralism
Az erre a területre való pályázás során a pályázóknak az alábbi elvárt hatásoknak kell megfelelniük:
Az olyan ágazatok, mint a helyi, regionális és közösségi média, az oknyomozó média vagy a közérdekű témákra szakosodott média rugalmasságának, pluralizmusának és szerkesztői függetlenségének növelése uniós szinten.
A megcélzott hírközlési ágazatokban tevékenykedő szervezetek ellenállóképességének növelése és a hírmédia-szektor védelme.
Az új technológiák jobb alkalmazása a célzott médiaágazatokban, amennyiben ez hozzájárul a médiapluralizmushoz és a változatos médiatérhez.
A közérdekű híreket közvetítő médiaágazatokkal kapcsolatos tudástárak létrejöttének elősegítése (például olyan területek felderítésével, ahol alacsony a minőségi tartalomszolgáltatás)
Ugrás az oldal tetejére
Határidő és fontos dátumok
A pályázatok benyújtási határideje: 2025. február 27. 17:00 CET.
A pályázatok értékelése: 2025. március-június
A pályázók értesítése az eredményekről: 2025. augusztus
A támogatási szerződések aláírása: 2025. november
Ugrás az oldal tetejére
Költségvetés
A Újságírási partnerségek terület 2025-ös teljes költségvetése 10 524 336 euró. A Együttműködések altémára 5 266 270, míg a Pluralizmus altémára 5 258 066 eurót különítettek el.
Ugrás az oldal tetejére
Értékelési kritériumok
Relevancia (max. 35 pont)
A tartalom és a tevékenységek minősége (max. 35 pont)
Projektmenedzsment (max. 10 pont)
Az eredmények terjesztése (max. 20 pont)
Összesen maximum 100 pont érhető el. Csak azok a projektek támogathatók, amelyek legalább 70 pontot elértek. Ennél a felhívásnál nem kell szükséges kritériumonként is elérni az adott kritériumért szerezhető maximális pontszám legalább felét.
Ugrás az oldal tetejére
Tudnivalók a pályázás menetéről
A pályázatok benyújtása elektronikus úton, a Funding & Tender Opportunities Portal felületén történik.
A pályázás menetéről ITT talál bővebb információt.
Ugrás az oldal tetejére
További információ és dokumentumok
A hivatalos pályázati felhívás és a pályázáshoz szükséges dokumentumok megtalálhatóak a Funding & Tender Opportunities Portal felületén.
FIGYELEM! A pályázáshoz szükséges dokumentumok kitöltése csak Microsoft Office programcsomaggal lehetséges, Mac programokkal nem kompatibilis!
Ugrás az oldal tetejére