A díjak egy nyilvános esemény keretei között kerülnek kiosztásra. A ceremóniának minden évben más európai város ad otthont. 2014-ben Bécs látta el a házigazda szerepét, 2013-ban Athén és 2012-ben Lisszabon.
Az Európai Unió Kulturális Öröksége Díjat 2014-től a Kreatív Európa program támogatja. 2002-től 2014-ig az örökségvédelem területén összesen 387 jelentős eredményt köszönhetünk a díjnak.
Bővebben a díjról
A nagy mértékben bővülő polgári mozgalom, az Europa Nostra minden évben 30 kiemelkedő projektet díjaz, melyek Európa minden részéről érkeznek. A díjazott projektekből hetet választanak ki a Grand Prix díjra, valamint további egy nyeri el a Közönség Díjat, melyet egy online szavazás útján választanak ki az európai polgárok. A nyertesek oklevelet, valamint plakettet vagy trófeát kapnak. A Grand Prix győztesek emellett még 10 000 eurós nyereményben is részesülnek.
A díjat négy kategóriában osztják:
I. Kulturális örökség megőrzése: kiemelkedő eredmények a kulturális örökség megőrzésében, értéknövelésében és azok új megközelítéseiben.
II. Kutatás és digitalizálás: kiemelkedő kutatási és digitalizálási projektek, melyeknek kézzel fogható hatásai vannak a kulturális örökség megóvásában.
III. Példamutató elkötelezettség: olyan egyének vagy szervezetek, melyek több éve az örökségvédelem példamutatói.
IV. Oktatás, képzés és tudatosság-növelés: kiemelkedő kezdeményezések az oktatás, képzés és tudatosság-növelés területén, melyek nagyban hozzájárulnak környezetünk fenntartható fejlődéséhez.
A mozgalom és a díjazás célja
A kezdeményezés legfőbb célja, hogy támogassa és értékelje a kulturális örökségvédelem területén elért sikereket és önzetlenséget.
E fő cél három célkitűzése:
A tudatosság növelése a szektort érintő témákban: a kulturális örökség gazdasági és társadalmi értékeinek megfelelő kommunikációja
Az erőfeszítések és eredmények felismerése, annak érdekében, hogy megőrizzük az európai kulturális örökséget
A kulturális örökség nagyobb elismerésének kivívása
Az Europa Nostra jövőbeni tervei között szerepel egy erős és rendezettebb kapcsolat kiépítése többek között az Európai Örökség Cím (EU Heritage Label) és az Európa Kulturális Fővárosai (European Capitals of Culture (ECOC)) programokkal.
Ezen felül az oktatási és képzési kategória erősítése is cél, célzott marketing kampány segítségével.
Emellett marketing tevékenységet más célok érdekében is folytatnának, a nyugat és kelet közötti egyensúlytalanságok kiegyenlítésének érdekében lehetővé tennék a díjra való jelentkezés nyelvi korlátainak lebontását, hogy bármely európai uniós nyelven lehessen pályázni.
A szervezők egyre nagyobb figyelmet szentelnek az új technológiák alkalmazásának ebben a szektorban, kezdve a digitalizálási projektek részvételi arányának növelésétől, az Europa Nostra honlapjának fejlesztéséig.
A cél a még interaktívabb tartalmak megjelenítése.
Az elmúlt évek díjazottjait, nyerteseit valamint további információkat a díjról és a mozgalomról az EUROPA NOSTRA honlapján találhatnak.