2010 - A szegénység és a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai Éve [2011-11-04]


Az Európai Unió a világ egyik leggazdagabb térsége, de ennek ellenére lakóinak 17%-a nem rendelkezik az alapvető szükségletek kielégítéséhez szükséges forrásokkal. A 2010-es évet az Európai Parlament és a Tanács 1098/2008/EK határozata a szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai Évévé nyilvánította.

Az Európai Év célja volt, hogy felhívja a nyilvánosság figyelmét a szegénység és társadalmi kirekesztés tényére és veszélyeire az EU tagállamaiban, és közvetítse azt az üzenetet, hogy a szegénység és a társadalmi kirekesztés a társadalmi és a gazdasági fejlődést is veszélyezteti. Az Európai Évnek lehetőséget kellett nyújtania továbbá arra is, hogy ezen rétegek is kifejezhessék véleményüket.

Az európai szociális rendszer által nyújtott alapvető biztonsági háló védelmet biztosít minden olyan embernek, akik olyan problémákkal néznek szembe, mint a munkanélküliség, betegség, szegénység és öregség. E szociális rendszer változatos képet mutat Európa-szerte, de általánosságban elmondható, hogy olyan jóléti juttatásokból áll, mint a munkanélküliségi segélyek, betegség esetén alkalmazandó juttatások, anyasági segélyek, rokkantsági pótlék, öregségi juttatások. Ezen juttatások biztosítják azt, hogy a szegénységben élő embereknek is legyen esélye egy méltóbb életre. Mi több, a jóléti rendszerek feladatai közt szerepe az is, hogy védelmet nyújtson a szegénységbe süllyedés veszélye ellen, ami a válság hatására a lakosság nagy hányadát potenciális veszélyként fenyegette.

Az Unió elkötelezetten támogatja a tagok közötti szorosabb együttműködést, a tagországok szociális rendszerének korszerűsítését, hogy az képes legyen a legmegfelelőbb válaszokat adni a ma és a holnap kihívásaira. 2008-ban az Európa Bizottság felkérte a tagállamokat, hogy használják a szociális rendszert, mint eszközt az „aktív integráció” ösztönzésére. Az aktív integrációs stratégiák arra az elgondolásra épülnek, mely szerint minél több munkaképes személyt be kell vonni a munkaerőpiacra, míg a munkaképtelen személyeknek megfelelő színvonalú juttatásokat kell nyújtani, hogy lehetőséget kapjanak arra, hogy teljes életet éljenek. Olyan munkaerőpiacokat kell teremteni, amelyek minden munkaképes személy számára nyitottak, emellett megfelelő jövedelemtámogatásokat kell biztosítani, melyek figyelembe veszik az alapvető emberi igényeket. Szintén fontos a minőségi szolgáltatásokhoz való hozzáférés biztosítása is, például magas színvonalú gyermekgondozás és oktatási szolgáltatás, ezen felül a lakhatási és egészséggondozási segélyek révén a fogyatékossággal élő személyek életminőségében alapvető változásokat lehet elérni.

Az egészségügyi problémák elleni küzdelem szintén alapvető, hiszen az egészség kulcskérdés a szociális védelem milyensége szempontjából. A különböző társadalmi rétegek, illetve az Európa különböző részein élő emberek közti egészségügyi egyenlőtlenségek még mindig nagyon meghatározóak. A várható élethossz-különbségek Európában a nőknél elérhetik a nyolc, míg a férfiaknál a tizennégy évet a társadalmi csoporthoz tartozás függvényében. Az e téren fennálló egyenlőtlenségek több tényező közös eredményeként jönnek létre, ezek között szerepel a megfelelő egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés, iskolai végzettség, jövedelmi szint, élet- és munkakörülmények és egyéb életstílusbeli változók (dohányzás, alkoholfogyasztás, egészséges táplálkozás). Egyszerűen fogalmazva az emberek a rossz oktatás, az alacsony foglalkoztatás és jövedelemszint eredményeként rosszabb / kevesebb egészségügyi szolgáltatáshoz jutnak hozzá, ez pedig több egészségügyi problémát eredményez. Mindez azt jelenti, hogy a szegénységgel fenyegetett személyek nagy eséllyel találják magukat a várható élettartam-rangsorok alján.

2009 októberében a Bizottság bejelentett egy sor olyan intézkedést, mely segíti a tagállamokat azon törekvéseikben, hogy csökkentsék a fent említett egyenlőtlenségeket. Európának, mint egésznek kell megértenie és kezelnie az egészségügyi szakadékok kérdését, együtt kell új módszereket kidolgozni, javítani az adatgyűjtést és gondosan felmérni, hogy az EU-s politikákat hogyan kell módosítani ahhoz, hogy általánosan jobb egészségügyi közállapot jöjjön létre. Annak érdekében, hogy a hátrányos helyzetűek felzárkózhassanak, a tagállamoknak fokozottan kell arra koncentrálniuk, hogy azoknak nyújtsanak kiemelt szolgáltatásokat, akiknek arra a legnagyobb szüksége van. A Bizottság nemrégiben tette közzé második kétéves jelentését, mely az egészségügyi és szociális szolgáltatásokat foglalkoztatási és gazdasági perspektívából vizsgálja, illetve az egészségügyi szolgáltatások javítására tett kísérleteket vizsgálja Európa-szerte.

Milyen akciókra került sor a szegénység és a társadalmi kirekesztés évében?

Nagy valószínűséggel minden ember megtapasztalja a nélkülözést élete során valamikor, azonban egyes csoportok számára a szegénységbe süllyedés nagyobb fenyegetést jelent, ilyenek például a családosok (elsősorban a nagy- és csonkacsaládosok), az idősek, fogyatékkal élők és a bevándorlók. Mindegyik kategóriára igaz, hogy a nők jobban érintettek, mint a férfiak. Az az út, amin keresztül a szegénység eléri az egyes személyeket, szoros kapcsolatot mutat a társadalmi kirekesztettséggel. A jól ismert problémák - rossz lakáskörülmények, hajléktalanság - mellett a szegénységben élő embereknek pénzügyi eladósodással, valamint a modern technológiákhoz (pl. internet) való hozzáférés korlátozódásával is szembe kell nézniük. Ezen témák megoldásához az EU keretet biztosít, amelyen belül a tagállamok kidolgozhatják saját stratégiájukat és prioritásaikat. Ez a keret figyelme veszi a többdimenziós szegénység mellett az alábbiakat:

  • gyermekszegénység felszámolása
  • munkaerőpiacon és az oktatásban való részvételhez való hozzáférés megkönnyítése
  • a diszkrimináció legyőzése mind nemek, mind életkor szempontjából
  • fellépés a pénzügyi kirekesztés és eladósodással szemben
  • küzdelem a rossz lakáskörülmények ellen
  • a kirekesztett csoportok társadalmi integrációjának elősegítése.

A szegénység leküzdésének érdekében a tagországok megegyeztek bizonyos közös mutatók kialakításáról. A szegénység az EU-ban az egy főre eső jövedelem alapján mérhető, ennek alapján azok az emberek, akik az egy főre eső átlagos jövedelem 60%-át nem keresik meg, veszélyeztetett szegényeknek számítanak. Egyéb mutatók, mint a munkanélküliség szintje, a lakhatási körülmények, az iskolai lemorzsolódás aránya, a közszolgáltatásokhoz való hozzáférés (mint például az egészségvédelem intézményeihez) szintén fontos faktorai a szegénységnek, tehát figyelembe kell venni őket. A 2010-es év keretében rendezték meg, az Európai Konszenzus Konferenciát a Hajléktalanságról (European Consensus Conference on Homelessness 2010). A konferencia célja, hogy megkönnyítse egy hatékonyabb politika kialakítását a hajléktalanság leküzdésére. A cél olyan alapok lerakása volt, melyek a későbbiekben a hatékony hajléktalanpolitika alapkövei lehetnek. A konferencia december 9-10-én zajlott Brüsszelben a belga EU-elnökség és az Európai Bizottság szervezésével.

Világkongresszus a nemzetközi kirekesztésről

A kongresszus 1300 fő részvételével ült össze. A jelen lévők - akik között ügyvédeket, politikusokat, szakértőket, és civil szervezetek képviselőit is találunk – a fogyatékossággal élők jogairól és a társadalmi kirekesztésről szóló ENSZ-egyezmény végrehajtásáról értekeztek. Az év zárókonferenciáját Brüsszelben tartották december 16-17-én. Azon pontok kerültek kiemelésre, melyekre ez az év rávilágított, és a szervezők számára fontos, hogy a tagállamok vezetői erős elkötelezettséget vállaljanak e problémák megoldására.

Az év EU-s nagykövetei: Dr. Vaira Vike-Freiberga, Dr. Lesley-Anne Knight, Michal Piróg, Tasha de Vasconcelos. Magyarországon az alábbi közéleti személyek vállalták a nagyköveti pozíciót: Bódis Krisztina, Elek Dóra, Halász Judit, Juhász Veronika, Lázár, Györgyné Irén, Molnár Ferenc „Caramel”, Pásztor Eszter.

Országokra lebontva, így természetesen Magyarországon is készültek irányelvek, programok az Év keretében. Hazánkban a szegénység a társadalom 13%-át, a gyermekek 19%-át érinti. A szegénység által leginkább veszélyeztetett csoportok a gyermekek, a nagycsaládosok, csonka családosok és az alacsony végzettségű szülők. Ezek a jellemzők nagyobb arányban érintik a cigány lakosságot az átlaghoz mérten, ezen felül ők a kirekesztés veszélyének is ki vannak téve. Az év fontos célja volt a világgazdasági válság negatív következményeinek felszámolása, illetve a társadalom széles körében egyre növekvő romaellenesség csökkentése, a helyi választások során megváltozott politikai éghajlat következményeinek kezelése.

Az Európai Év elsődleges célkitűzése, hogy szociális és politikai támogatást nyerjen a társadalmi kirekesztés megszüntetésére. A nemzeti stratégia elemei: (1) politikai elkötelezettség erősítése, (2) a szegénységről és kirekesztésről hozott politikai döntések kezelése oly módon, hogy prioritássá váljon; szociális tudatosság növelése és a nemzeti vélemény formálása; okok és szociális folyamatok leírása, melyek a szegénység mögött állnak; tolerancia, az előítéletek csökkentése; nemzeti dialógusok a szolidaritásért, (3) a szegénységben élő személyek szociális részvétele, tágabb lehetőség a helyi és nemzeti döntéshozatali folyamatokban való részvételre, a szegénységben élők önszerveződésének elősegítése. Fő témák között pedig az alábbiak szerepelnek: (1) gyermekszegénység, (2) a legsebezhetőbb csoportok védelme (hajléktalanok, cigányok, az egyre hátrányosabban érintett régiókban vagy gettókban élők, szociális segélyekből élők vagy azokból kizártak, hosszú távon munkanélküliek, egyedül élő idős személyek), (3) elszegényedés, „új” szegénység, mint a világgazdasági válság következménye.


A témáról bővebben ajánljuk figyelmébe az Év hivatalos honlapját!

Támogatóink: